Aktualności

Suplementacja dla piłkarzy według Vitamin-shop

2016-02-10 18:00:00 ...
Czy sportowiec-amator powinien korzystać z suplementów?
W związku z powszechnie panującą modą na zdrowy tryb życia i coraz większym zainteresowaniem różnymi formami aktywności takimi jak fitness, bieganie, siłownia, sporty walki i oczywiście grami zespołowymi a wśród nich piłka nożna. Co raz bardziej modna staje się suplementacja. Sięgają po nią już nie tylko profesjonalni sportowcy ale również amatorzy czy pół-amatorzy. Obecnie na rynku wybór suplementów jest tak duży, że osoby robiące pierwsze kroki w tym temacie mogą się czuć zagubione.
W związku z tym zapytaliśmy o opinię ekspertów z Vitamin-shop, którzy już od blisko roku wspierają nasz klub, przez dostarczanie najwyższej jakości suplementów naszym zawodnikom.

1. Ustalmy na początku czy sportowiec-amator powinien wspomagać swój trening suplementami?

Witam, jak najbardziej nie widzę przeciwwskazań ,piłkę nożną charakteryzuje przewaga wysiłków wytrzymałościowych obciążających cały organizm, suplementy mają służyć usprawnieniu procesu regeneracji, zwiększenia wydolności szczególnie podczas wyczerpujących treningów. Oczywistym jest fakt, im lepsza regeneracja i wytrzymałość tym lepsza dyspozycja na treningach w tygodniu i na meczach .Odpowiednia suplementacja ciała wraz z wysoka gęstością odżywczą "otwierają furtki" do lepszych wyników sportowych.

2. W naszym klubie są zarówno starsi doświadczeni zawodnicy jak i młodzi chłopcy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z dorosłą piłką. Dlatego nasuwa się pytanie w jakim wieku można wprowadzić do diety suplementy?

Na suplementy przyjdzie czas. Młodzi chłopcy są w najlepszym wieku gdzie organizm naturalnie dba o regeneracje i odbudowę. Najważniejsze by pilnowali prawidłowego odżywiania. Wprowadzić możemy jedynie suplementację witaminami, napojami typu izotoniki, hipotoniki takie napoje dobrze nawadniają, ale też służą do dostarczania energii. W dni, w które jest chłodniej (najczęściej do ok. 15 C), zwykle wybiera się napoje izotoniczne, gdyż odwodnienie organizmu podczas wysiłku nie jest zbyt wysokie. Natomiast w przypadku, gdy temperatura powietrza wzrasta, warto postawić na napój hipotoniczny, który będzie szybciej nawadniał. Z większą suplementacją póki co warto wstrzymać się i poczekać.

3. Na wstępie naszego artykułu wspomnieliśmy, że obecnie dostępnych jest masa różnego rodzaju suplementów i można się w tym wszystkim szybko pogubić. Więc proszę powiedzieć jakiego typu odżywki są skierowane do piłkarzy, albo mówiąc ogólniej osób trenujących gry zespołowe?

Trening piłkarski, z uwagi na swoją złożoność i wielokierunkowość, wymaga oczywiście indywidualnego podejścia, także w zakresie wspomagania suplementacyjnego. Rozpiszemy schemat wspomagania podstawowego "obowiązkowego" dla każdego zawodnika piłki nożnej.

Schemat podstawowej suplementacji piłkarzy:

1. Witaminy
Niedobór witamin powoduje spadek aktywności, senność oraz brak energii, w konsekwencji nie jesteśmy w stanie zbudować optymalnej formy, która pozwoli wspiąć się nam na wyższy poziom.
Jedną z mieszanek, która powinna znaleźć się w naszym suplementacyjnym arsenale jest ZMA. Połączenie cynku, magnezu oraz witaminy B6 spożywamy przed snem. Kompozycja tych trzech składników pozwala organizmowi na szybszą regenerację oraz efektywniejsze wykorzystanie fazy głębokiego snu, dzięki czemu jesteśmy bardziej wypoczęci i rześcy. Pośrednio cynk i magnez mają też wpływ na produkcję testosteronu, a jak wiemy im więcej tego hormonu tym większy zapał i zaciętość na treningu. Obowiązkowo powinniśmy też mieć w domu pełny zestaw witamin i minerałów do spożywania każdego dnia.

2. Węglowodany
Rola węglowodanów ogranicza się do dostarczenia energii organizmowi w trakcie wysiłku. Bez odpowiedniej ilości glikogenu (węglowodanu gromadzonego w ciele człowieka) w mięśniach nie jesteśmy w stanie sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nami trening czy mecz. Suplementy te najlepiej spożywać przed treningiem, aby nasycić organizm glikogenem. Dzięki temu zniesiemy trud wysiłkowy. Jeśli wysiłek jest długotrwały, można stosować węglowodany również w trakcie treningu w celu uzupełnienia strat powstałych w wyniku ćwiczeń i dostarczenie energii na dalszą część zmagań boiskowych. Węglowodany można stosować także bezpośrednio po treningu, w celu uzupełnienia niedoboru glikogenu wywołanego ciężkim wysiłkiem, co pozwoli szybciej zregenerować organizm.

3. Aminokwasy
Aminokwasy budują masę mięśniową, odbudowują zniszczone podczas wysiłku mięśnie, regenerują organizm po wysiłku fizycznym np. BCAA w organizmie przyczyniają się do zmniejszenie zmęczenia oraz podniesienia wytrzymałości. Glutamina to aminokwas, który odpowiada za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu i wspomaga jego układ odpornościowy. Aminokwas beta alanina wpływa na poprawę wydolności, wytrzymałości i siły mięśniowej. Jest przy tym polecana osobom uprawiającym sporty szybkościowe i szybkościowo-wydolnościowe

4. Stymulanty
Specyfiki pobudzające mają na celu podniesienie koncentracji, oraz pobudzenie ustroju przed treningiem.

4. U osób trenujących piłkę nożną można sezon podzielić na kilka powtarzających się co roku okresów. Zacznijmy od okresu roztrenowania. Czy i ewentualnie z jakich suplementy można w tym okresie skorzystać aby lepiej zregenerować się po trudach zakończonej rundy a zarazem lepiej wrócić po przerwie do treningów?

W okresie roztrenowania suplementujemy się witaminami i minerałami które powinny być podstawą nie tylko dla profesjonalnych sportowców, ale i amatorów sportu, gdyż podnoszą naszą ogólną sprawność, wspomagają procesy myślowe, przyspieszają regenerację oraz podnoszą odporność organizmu. Witaminy powinniśmy stosować regularnie przez cały czas.

5. Już na początku stycznia zawodnicy większości drużyn ligi wrócili do treningu przed rundą rewanżowa. Część drużyn trenuje na salach inne od razu wychodzą na "świeże powietrze" jeszcze inne udają się na krótkie zgrupowania. Jest to mało lubiany okres przez zawodników, gdyż trwa blisko 3 miesiące. Większość trenerów uważa, że to co wypracuje się zimą z tego będzie można korzystać w meczach na wiosnę. Wszystko to wiąże się z masą treningów siłowych, biegowych, czy wytrzymałościowych i wydolnościowych, przeplatanych meczami kontrolnymi często w trudnych zimowych warunkach. Jakie suplementy mogą pomóc zawodnikom przetrwać ten najtrudniejszych okres w trakcie sezonu?

Ze względu na pogodę w tym okresie powinniśmy suplementować się glutaminą która zmniejsza ryzyko chorób przez wzmocnienie układu odpornościowego jak i witaminami.

6. W końcu po ciężkich i długich zimowych przygotowaniach przychodzi czas treningów z mniejszymi obciążeniami z piłką i upragniony przez wszystkich zawodników czas meczy ligowych. W związku z czym jakie suplementy są odpowiednie w dni treningowe, a jakie w dniu meczu?

Nie wyróżniamy tego w ten sposób, przyjmujemy takie same suplementy i ich dawki.

7. Czy można wyszczególnić suplementy, które należy brać przed treningiem, w trakcie i ewentualnie po treningu typowo piłkarskim? W jakich dawkach należy je przyjmować?

Stosowanie węglowodanów: przed treningiem 50 g do 100 g / 250ml w ciągu godziny, w trakcie treningu 50 g / 250ml na każdą godzinę treningu oraz bezpośrednio po treningu 50 g/250ml.

BCAA należy przyjmować w ilości 10 / 12 g dziennie, najlepiej rano 30 minut przed posiłkiem oraz bezpośrednio przed i po treningu.

Kreatynę kulturyści stosują cyklicznie, natomiast piłkarze mogą ją przyjmować cały czas, ale w mniejszej dawce. Przyjmując, że standardowa dawka kreatyny dla kulturysty wynosi 5 g przed i po treningu, to osoba trenująca piłkę nożną powinna zażywać 3 g bezpośrednio po treningu przez cały okres trenowania. Organizm nie będzie przesycony kreatyną, zaś utrzymanie stałego poziomu spowoduje podniesienie wytrzymałości mięśni oraz ich siłę. Nie trzeba stosować przerw w dawkowaniu, ponieważ ilość dostarczana do organizmu jest efektywnie wykorzystywana podczas treningów.

Białko przyjmuje się że dzienne zapotrzebowanie organizmu na białko u osoby aktywnej fizycznie wynosił około 2 g na każdy kilogram ciała. Dla przykładu, piłkarz ważący 65 kilogramów powinien spożywać około 130 gramów białka (65 kg x 2 g = 130 g białka na dzień). Spożywamy bezpośrednio po treningu i według braków w diecie

8. Skoro już wiem jakie suplementy powinniśmy kupić i jak je powinniśmy brać, nasuwa się pytanie gdzie możemy je kupić. W jakich lokalizacjach możemy znaleźć sklepy i stoiska Vitamin-shop?

Nasze stoiska znajdziecie w Zielonej Górze na ulicy Kupieckiej 4,w galerii Focus, markecie Auchan oraz w Nowej Soli w Kauflandzie

9. Mogą się zdarzyć zawodnicy w miejscowościach, w których jeszcze nie ma sklepu Vitamin-shop, na co powinni zwrócić oni uwagę przy wyborze miejsca zakupu suplementów oraz wyboru samych suplementów?

Kierując się wyborem sklepu z suplementami warto zwrócić uwagę przede wszystkim na podejście do klienta. Najważniejsze jest aby osoba sprzedająca podchodziła do nas indywidualnie. Sprzedaż w takim sklepie nie może by po prostu podawaniem z półek. W sklepie z odżywkami i suplementami Vitamin-shop staramy się "zaopiekować" każdym klientem poszczególnie.

10. Często można znaleźć informację o wykryciu dopingu wśród profesjonalnych sportowcach i tak samo często można usłyszeć tłumaczenie: "Nic nie wziąłem, może coś było w suplementach, które mi podano, ale ja świadomie nic nie brałem.". Czy rzeczywiście może się zdarzyć, że w odżywkach znajdują się substancje zakazane, czy to kwestia ich jakości, producenta czy źródła ich pochodzenia?

To jest problem. I dotyczy on preparatów nabywanych z wątpliwego źródła, jakim może być np. Internet. Suplementy diety podlegają kontroli, producenci mają obowiązek deklarowania składu na opakowaniu, a same sklepy są kontrolowane przez sanepid.

11. Czy jest coś jeszcze co powinien wiedzieć każdy, kto zdecyduje się na wprowadzenie do swojego treningu suplementów?

Trzeba sobie uświadomić, że uprawiając wszelkie rodzaje aktywności fizycznej stwarzamy zwiększone zapotrzebowanie na makro i mikro składniki odżywcze. Zapotrzebowanie osoby aktywnej ruchowo na składniki odżywcze jest wyższe, niż prowadzącej siedzący i mało aktywny tryb życia.

Dziękuje za rozmowę. Naszymi rozmówcami byli eksperci Vitamin-shop.
Dodał: Admin